Mellan två världar - Kapitel 2

På morgonen såg jag att pappa sov på soffan. På golvet, bredvid soffan, låg Whisky flaskan. En sak förstod jag mig aldrig på; Varför sov han på soffan när han hade sin stora, gigantiska säng på övervåningen?

Den dagen gick som vanligt. Det var en fredag och dagen efter var jag ledig. Det var de sista jag ville. Att vara ledig... Jag hatade att vara hemma med pappa. Jag älskade honom, men jag hatade att vara med honom.
Kvällen gick också som vanligt.
Lördagsmorgonen vaknade jag på grund av någon plingade på dörren flera gånger. Jag gick halva vägen ner på trappan, kollade mot pappa som låg på soffan. Jag stod och funderade ett tag, tills de ringde på dörren igen. Jag sprang ner mot dörren och öppnade. Där stod en man som precis skulle börja gå. Men när han hörde att dörren öppnades vände han sig om igen.
-Oj, hej!
-Hej svarade jag.
-Är.. Det bara du hemma? sa han och log.
-Uh... jo.. pappa är hemma.
-Kan jag få prata med honom då? sa han.
Flinet satt kvar på det rena ansiktet. Jag undrade vad han skulle säga om pappa ifall han såg honom och kände den lukten av honom. Pappa hade inte duschat på ett bra tag. Minns inte sista gången han gjorde det. Jag nickade mot den främmande mannen och bad honom vänta. Började gå sakta men säkert mot pappa för att väcka honom.
-Pappa..? Pappa....?? Vakna. Pappa! ropade jag på honom.
-Va..VAh? sa han chockad.
-UNGJÄVEL VÄCK INTE MIG! höjde han knytnäven mot mig.
Det enda jag gjorde var att skydda mig själv och viskade nej, vilket han hörde.
-VAD är så fucking viktigt att du väcker mig?!
-Det är något som vill prata med dig vid dörren....
Han tog snabbt upp en spegelbit som låg på golvet som han tidigare hade krossat. Kollade hur han såg ut, fixade håret snabbt och gick mot dörren.
-Nemen hallååå! sa pappa med ett leende på läpparna.
Mannen tittade på honom med en förvånande blick.
-He..hallå, jag skulle vilja prata med dig om din betalning, dvs räkningar osv.
-Javisst.. Ja, javisst...
Jag sprang upp till mitt rum så fort jag kunde, låste dörren så att pappa inte skulle komma efter samtalet. Jag hörde hur han smällde till dörren efter att mannen hade gått. Han började svära, hörde hans steg upp för trappan. Han började med att banka hårt på dörren. Han ropade efter mig.
-TRAVIIIS!!! TRAVIIIIIIIIS!!! JÄVLA UNGE ÖPPNA DEN HÄR FUCKING DÖRREN ANNARS SLÅR JAG SÖNDER DEN!
Det hade han sagt tidigare och förväntade mig inte att han hade skulle göra det. Men plötsligt så hör man hur han bankar på dörren ännu hårdare. Jag gömde mig under sängen men han var så pass arg att han tog sönder dörren och hittade mig under sängen, drog ut mig därifrån och började skrika. Så fort jag började gråta så slog han mig. Han började slå mig så hårt. Han hade aldrig tidigare slagit mig så hårt. Det kanske var mitt fel att han var så arg? Då har han all rätt att få slå mig...

Fortsättning följer...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0